tirsdag den 5. september 2017

P.t. idéer til fokuspunkt

Idé til didaktisk analyse

Hvordan vendes taksanomien i Flipped classroom på en erhvervsskole?
Eleverne får ingen lektier for, så hvordan får de den grundlæggende viden, at huske og forstå som der kan arbejdes videre med når læreren er tilgængelig på skolen?

Idé:
Videoer på 3-5 minutters længde kan ses på en smartphone i toget og bussen. Efter at have benyttet metoden systematisk, vil de elever som ikke har gennemset videoen på forhånd, blive nødsaget til at se den som det første, inden at de kan bearbejde emnet. Det vil bringe dem bagud i forhold til de andre elever og det vil formentlig lægge et pres på dem, så de får set den næste video inden undervisning. Udgangen kan også være at de falder fra og opgiver, det må blive en etisk diskussion og være meget op til læreren at være opmærksom på det. Stadig kan videoen ses flere gange for bedre forståelse/huske, så der bliver bedre tid til at differentiere undervisningen.
Som jeg har lagt i bloggen er mit mål også at være mere bevidst om målet med en video. Er det forforståelse, instruktions video, motivations skabende video, forklaring af et svært emne, give eleverne større indsigt i samarbejde og glæden ved at hjælpe hinanden til at løse en opgave.....
_________________________________________________________________________________


Kan Blooms taksonomi og Maslows behovshieraki bruges som inspiration, (tjekliste) for differentiering i tilrettelæggelsen af et undervisningsforløb.

Eller:
·         Hvordan laver man en differentieret grøn, gul og grøn model:
·         Baseret på individet.
·         På det sociale læringsrum.
Evt. lave en ny afvinknings model for udarbejdelse af nye undervisnings materialer.

Afprøve forskellige læringsteorier og didaktiske processer i et iPraxisforløb som handler om bygningsafsætning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

John Hatting og Feedback Feedback og evaluering Videoklip: Læringsspor - Feedup-feedback-feedforward 3 Spørgsmål Feedup= Hvad er ...