Feedback og evaluering
Videoklip:
Læringsspor - Feedup-feedback-feedforward
3 Spørgsmål
Feedup= Hvad er målet?
Feedback=Hvor er du nu?
Feedforward=Hvad er næste skridt?
3 områder
Produkt=Hvad har du produceret der har med denne læring at gøre?
Processen=Hvordan har du båret dig ad for at løse opgaven?
Læringsniveau=Hvordan arbejder din hjerne bedst?
Processen=Hvordan har du båret dig ad for at løse opgaven?
Læringsniveau=Hvordan arbejder din hjerne bedst?
Hvordan kan elevfeedback fremmes med læringsstrategier?
1.
Feedback på opgaveforståelse.
2.
Feedback på læringsprocessen-hvilken strategi har
eleven for at lære, eller – er der en. Læreren faciliterer at eleven udvikler
sine læringsstrategier
3.
Feedback på selvreguleringen af læreprocessen.
4.
Feedback på eleven som person, er der fremskridt
og bliver læringen grebet rigtigt an af eleven.
Evidens – fra forskerens kontor til klasseværelset
Citat: Faktaboks: tjekliste for ekspertlærere I bogen Synlig
læring – for lærere identificerer John Hattie fem hoveddimensioner ved
ekspertlærere. Disse fem dimensioner fungerer også som en tjekliste for lærere.
Ekspertlærere er de lærere, der:
1. Besidder høje niveauer af viden om og forståelse af de
fag og emner, de underviser i
2. Kan styre læringen til ønskelige overfladeresultater og
dybe resultater
3. Kan overvåge læringen succesfuldt og give feedback, der
hjælper eleverne med at gøre fremskridt
4. Kan arbejde med de mere holdningsmæssige sider af læring
(især udvikling af selv-kompetence og mestringsmotivation)
5. Og kan fremlægge forsvarlig dokumentation for positive
virkninger af undervisningen på elevernes læring. Heri ligger forskellen på
termerne ”ekspert” og ”erfaren”.
Kilde: Synlig læring – for lærere af John Hattie (Dafolo
2013)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar