onsdag den 22. november 2017

John Hatting og Feedback

Feedback og evaluering


Videoklip:

Læringsspor - Feedup-feedback-feedforward

3 Spørgsmål
Feedup= Hvad er målet?
Feedback=Hvor er du nu?
Feedforward=Hvad er næste skridt?

3 områder

Produkt=Hvad har du produceret der har med denne læring at gøre?
Processen=Hvordan har du båret dig ad for at løse opgaven?
Læringsniveau=Hvordan arbejder din hjerne bedst?


Hvordan kan elevfeedback fremmes med læringsstrategier?


1.      Feedback på opgaveforståelse.

2.      Feedback på læringsprocessen-hvilken strategi har eleven for at lære, eller – er der en. Læreren faciliterer at eleven udvikler sine læringsstrategier

3.      Feedback på selvreguleringen af læreprocessen.

4.      Feedback på eleven som person, er der fremskridt og bliver læringen grebet rigtigt an af eleven.

Evidens – fra forskerens kontor til klasseværelset

Citat: Faktaboks: tjekliste for ekspertlærere I bogen Synlig læring – for lærere identificerer John Hattie fem hoveddimensioner ved ekspertlærere. Disse fem dimensioner fungerer også som en tjekliste for lærere. Ekspertlærere er de lærere, der:
1. Besidder høje niveauer af viden om og forståelse af de fag og emner, de underviser i
2. Kan styre læringen til ønskelige overfladeresultater og dybe resultater 

3. Kan overvåge læringen succesfuldt og give feedback, der hjælper eleverne med at gøre fremskridt
4. Kan arbejde med de mere holdningsmæssige sider af læring (især udvikling af selv-kompetence og mestringsmotivation)
5. Og kan fremlægge forsvarlig dokumentation for positive virkninger af undervisningen på elevernes læring. Heri ligger forskellen på termerne ”ekspert” og ”erfaren”.
Kilde: Synlig læring – for lærere af John Hattie (Dafolo 2013)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

John Hatting og Feedback Feedback og evaluering Videoklip: Læringsspor - Feedup-feedback-feedforward 3 Spørgsmål Feedup= Hvad er ...