torsdag den 19. oktober 2017

Fortløbende notater

Introduktion, 15 august
Vi blev introduceret til forløbet af Hanne Søgaard og Rene Nordin Bloch. Herudover deltog Adrian (Vicedirektør) samt Thomas Torup (tovholder)
Blogs som portfolie og fastholdelse af læring og refleksion er base for eksamen.

”De digitale teknologier i de erhvervsfaglige uddannelser”

Frække ord:

Affordances= er et begreb, som er skabt af James Gibson, en af grundlæggerne af Øko-psykologien. Gibson forskede i sansning og opfattelse af omgivelserne, når man er i bevægelse, som man ofte er, når man færdes udenfor et laboratorium.
Egen kommentar: Da affordances optræder adskillige steder i teksten vil jeg gerne have præciseret, hvad det præcist betyder for min tilgang til portfolie og blogs. Min antagelse er at det er differentiering i forhold til elevernes sociale ståsted f.eks. i forhold til Maslows behovshieraki?
Stilladsere: Har ikke kunnet finde en ”oversættelse”
Lidt i den her retning: ”Udtrykket er grundlæggende en metafor, idet det lader pædagogikken låne, eller overføre, lighedstræk fra et helt andet aktivitetsområde – byggebranchen! – til iagttagelse af hvordan ”opbygningen” af børns færdigheder faciliteres”.
Kilde: http://internetdidaktik.dk/stilladsering
Altså igen den lærendes sociale ståsted for at kunne modtage læring.
Analyse af :

Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab i Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik

Christina Højlund, Jeppe Egendahl, Lene Mark

Portfolie understøtter læring og refleksion.
Artiklen peger afslutningsvis på, hvordan man som underviser kan arbejde didaktisk med stilladsering af de lærendes arbejde med portfolio.
Forfatterne af artiklen er bevidste om at deres forforståelse af begrebet blogs som fastholdelse af læring og reflektionsværktøj kan give blinde pletter. Portfolien giver underviseren en løbende forståelse for elevens/kursistens læring. Herudover kan eleven/kursisten fastholde og repetere den viden som er opnået. Artiklen interesserer sig for i hvor høj grad Portfolie kan understøtte og præge de didaktiske overvejelser som en underviser bør gøre sig.
Portfoliens tre nøgleaktiviteter er indsamling, udvælgelse og refleksion.
Egen kommentar: I elevplan er der allerede en arbejdsportfolie som kan ændres og der kan udvælges det stof der skal eksamensrettes i en præsentations portfolie. Denne kan ikke ændres, når først materialet er flyttet derned.

Hvad er økologisk psykologi?

Hvad er økologisk psykologi? Hvad vil det sige at være økologisk psykolog? Hvad er egentlige det økologiske i Gibsons tilgang?
Økologisk indenfor psykologien betyder ikke at noget er blevet til uden sprøjtemidler eller at det er særligt naturligt eller sådan noget. I korthed er det et fokus på organismens ”økologi”, de faktorer i den selv og dens omgivelser som er vigtige for dens udvikling, livsførelse og –opretholdelse og daglige aktiviteter. Selvom ræve og egern nogenlunde lever i den samme verden, så er deres økologi vidt forskellige. I rævens er der huler til skjul og yngel, træer og nedfald til forhindringer, og egern og andre smådyr til byttedyr. I egernets økologi, dets miljø om man vil, er træer potentielle bo- og madsteder, nedfald kan være mad og en måde at skjule sig på, og ræve er en fare for livets opretholdelse. Så selvom de to dyr bor i den samme skov, i den samme verden, og har de samme omgivelser, så er deres økologi meget forskellige. Samtidig er den måde som ræven overlever på afhængig af dens økologiske ramme. En ræv som lever i byen eller en ræv i zoologisk have overlever på nogle andre betingelser end ræven i skoven, og det samme for egernet. Nu skal jeg ikke gøre mig ekspert i ræve og egern, men pointen er her at dyret som art har et sæt af omgivelsesbetingelser, som kun kan forstås ved at forstå hvilke betingelser dyret har med, lad os kalde dem de fysiologiske betingelser. Samtidig er dyrets fysiologiske betingelser skabt, udviklet og understøttet af de omkringliggende betingelser, lad os kalde dem miljø-betingelserne.
Miljøet kan derfor kun forstås ud fra hvilken dyre-art, hvilket dyr, man har med at gøre. Det er ikke nok at kalde det en verden, da dette er for bredt og uspecifikt. Samtidig kan det givne dyr kun forstås ud fra en forståelse af de miljø-betingelser som omgiver dyret. Miljø og dyr er derfor gensidigt defineret.

Blog som portfolieværktøj

Det må betyde at;
Blogs har den fordel at der indgår en socialdimension ved at andre elever/kursister kan følge med i og få inspiration til egen læring. Peer to peer eller web2 teknologi understøtter de lærendes muligheder for at interagere med hinanden samt kommentere indhold af hinandens blogs.
Egen kommentar: Det kræver at man også ser de andres blogs og kommenterer på dem for at give et modspil til deres overvejelser. Bør understøttes af underviserne.

Kollaborative tanker skal indover når man planlægger undervisningen for at understøtte det sociale klima samt ”ping-pong effekt”.

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og efterlod intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet

John Hatting og Feedback Feedback og evaluering Videoklip: Læringsspor - Feedup-feedback-feedforward 3 Spørgsmål Feedup= Hvad er ...